Dansk Træplejeforening (DTF), er en interesseforening for fagfolk, der arbejder med planlægning, produktion, plantning og pleje af bytræer.
Vidste du at...

Info om disciplinerne

Dansk Træplejeforening har nu siden 1996 afholdt de officielle Danmarksmesterskaber i træklatring. DM afvikles over fem discipliner:

Ascent Event

Du har her 3 valgmuligheder, hvordan du vil komme op i træet. Ved SRT, SRS eller Footlock.

I denne disciplin testes deltagerens evne til effektivt og sikkert, at få adgang til trætoppen ved hjælp af sit eget sikkerhedssystem. Deltageren bliver bedømt på, at effektivt kunne koble sig på
adgangsrebet, klatring på adgangsrebet, og skifte fra adgangsreb til nedfirningsrebet. Selve nedfirningen er ikke en del af denne disciplin. Man tjener point for hurtighed og sikkerhed.
Tre tider bliver målt: Montering af sit adgangsudstyr til rebet, klatring på reb til klokken, og skift fra adgangssystem til nedfirningssystem.

Ved Footlock klatres på rebet ved at låse det med fødderne. En meget hård og krævende disciplin som foregår på tid. Verdens hurtigste foot-locker med 1 m/sek. 16 meter op!!!

Hurtigklatring

Hurtigklatring tester deltagerens evne til hurtigt og effektivt, at kunne klatre op ad en forudbestemt rute i træet. Ruten er ca 18 høj, og deltageren bliver i denne disciplin sikret fra jorden. Det foregår på tid, og den der er hurtigst oppe og slå på klokken vinder.

Disciplinen er ikke helt retvisende for hvordan vi klatrer arbejdsmæssigt, hvor der lægges stor vægt på sikkerhed og kontrolleret klatring. Men nyd hvor hurtige de er! It´s all about finding your inner monkey

Kasteline

Kasteline disciplinen er på tid, og tester deltagerens evne til at placere kasteline og/eller et reb i træet. Deltagerne forsøger at få bedst mulige placering i 2 ud af 8 mål.

Man har alle de forsøg, man kan nå indenfor 6 minutter, og man kan højest få point for et mål på hver side af træet. Det ser måske nemt ud, men det er det ikke.

Redning

Aerial Rescue/rednings disciplinen er en tidsbestemt hændelse, der tester klatrerens evne til at klatre til og sikkert sænke en skadet klatrer, som ikke er i stand til at klatre ned uden assistance. Deltagerne får detaljer om redningsscenariet, og de skal vurdere situationen og planlægge en redning.

Denne hændelse simulerer en nødsituation på arbejdspladsen. Skader kan opstå, og som den første person på stedet kan det være op til den uddannede træarbejder at anvende sin viden og tekniske færdigheder til at redde en såret person på en sikker og effektiv måde, så de kan modtage lægehjælp.

Arbejdsklatring

Arbejdsklatringen tester deltagerens evne til at bevæge sig rundt i et træ ved hjælp af et træklatrereb og sele. Konkurrenter starter i træet og skal besøge fem arbejdsstationer i træet for at udføre en bestemt opgave, hvorefter de skal ringe med en klokke.

Stationerne omfatter håndsav, lemkast, stangbeskæring, lemgang og landing. Hver af disse stationer simulerer opgaver, der udføres af træarbejdere, når de arbejder i luften.

Sponsorere

Dansk Træplejeforening - Bønnetvej 16, 4871 Horbelev