Dansk Træplejeforening (DTF), er en interesseforening for fagfolk, der arbejder med planlægning, produktion, plantning og pleje af bytræer.
Vidste du at...

Info om disciplinerne

Dansk Træplejeforening har siden 1996 afholdt de officielle Danmarksmesterskaber i træklatring. DM har 5 indledende discipliner:

Ascent Event

Ascent Event tester deltagerens evne til effektivt og sikkert at bruge deres valgte og godkendte opstigningssystem. Disciplinen vurderer deltagerens effektivitet i at fastgøre opstigningssystemet til opstigningsrebet, klatre op til klokken og skifte over til et nedstigningssystem.

Klokkens højde kan indstilles fra 12 til 25 meter.

Disciplinen er opdelt i tre hovedafsnit som er følgende:

Opsætningstid: Deltagerne samler deres klatresystem.
Opstigningstid: Deltagerne klatrer op til en klokke.
Skiftetid: Deltagerne skifter til et nedstigningssystem.

Nedstigningen er ikke en tidsbestemt del af begivenheden.

Hurtigklatring

Belayed Speed ​​Climb tester klatrerens evne til at klatre en forudbestemt rute fra jorden til omkring 18 m op ad et træ ved hjælp af et belayed klatresystem for sikkerhed. Denne disciplin er timet, og den deltager, der når først op og ringer på den sidste klokke på kortest tid, er vinderen. Nogle gange bruges flere klokker til at markere ruten, i dette tilfælde skal alle klokkerne ringes for at gennemføre disciplinen.

Belaying er en metode til at sikre og bremse et klatrereb. Hvis nogen bliver forsinket, betyder det, at nogen slækker på rebet, når de klatrer op i træet, eller de bruger en klatrings knude eller en mekanisk anordning til at bremse rebet.

Denne disciplin demonstrerer, at træarbejdere skal bestemme den bedste og mest effektive rute for at nå toppen af ​​træet for at undgå at få rebet fast i grene, hvilket får dem til at brække kviste eller beskadige træet.

Kasteline

Kastelinen er en tidsbestemt disciplin, der tester deltagernes evne til præcist at placere en klatreline i et træ i en højde på op til 18 m. Deltageren forsøger at kaste en linje gennem to af otte mål. Hvert mål er et forskelligt antal point værd afhængigt af sværhedsgrad.

En kasteline bruges af klatrere til at sætte deres klatreline op i et træ. Et reb skal sættes og en klatreline installeres, for at en træarbejder kan bestige et træ for at udføre træarbejde. Kasteliner skal installeres på et punkt, der vil være robust og sikkert for at kunne rumme klatrerens vægt med gear, mens de arbejder i træet.

Redning

Aerial Rescue/rednings disciplinen er en tidsbestemt hændelse, der tester klatrerens evne til at klatre til og sikkert sænke en skadet klatrer, som ikke er i stand til at klatre ned uden assistance. Deltagerne får detaljer om redningsscenariet, og de skal vurdere situationen og planlægge en redning.

Denne hændelse simulerer en nødsituation på arbejdspladsen. Skader kan opstå, og som den første person på stedet kan det være op til den uddannede træarbejder at anvende sin viden og tekniske færdigheder til at redde en såret person på en sikker og effektiv måde, så de kan modtage lægehjælp.

Arbejdsklatring

Arbejdsklatringen tester deltagerens evne til at bevæge sig rundt i et træ ved hjælp af et træklatrereb og sele. Konkurrenter starter i træet og skal besøge fem arbejdsstationer i træet for at udføre en bestemt opgave, hvorefter de skal ringe med en klokke.

Stationerne omfatter håndsav, lemkast, stangbeskæring, lemgang og landing. Hver af disse stationer simulerer opgaver, der udføres af træarbejdere, når de arbejder i luften.

Sponsorere

Dansk Træplejeforening - Bønnetvej 16, 4871 Horbelev