Dansk Træplejeforening (DTF), er en interesseforening for fagfolk, der arbejder med planlægning, produktion, plantning og pleje af bytræer.
Vidste du at...

DM i træklatring

DM 2023

Næste DM i træklatring bliver afholdt d. 28-30 april 2023 i parken ved Tølløse Slot. Ønsker du at tilmelde dig konkurrencen, så send en mail til dmtraklatring@gmail.com. Ønsker du at melde dig som frivillig hjælper, så send gerne en mail vedr. dette til steen@sk-optur.dk. Opsætning og klargøring vil finde sted torsdag og fredag frem til kl. 12

Dansk Træplejeforening har nu siden 1996 afholdt de officielle Danmarksmesterskaber i træklatring. DM afvikles over fem discipliner:

Foot-lock

Der klatres på rebet ved at låse det med fødderne. En meget hård og krævende disciplin som foregår på tid. Verdens hurtigste foot-locker med 1 m/sek. 16 meter op!!!

Hurtigklatring

Hurtigklatring er som ordet siger en disciplin, hvor det gælder om at klatre hurtigt. Man klatrer friklatring lige som dengang man stjal æbler inde hos naboen - her er man bare sikret i et reb så man ikke falder ned.

Kastepose

I denne disciplin gælder det om at kaste en tynd line med et "lod" op i træet så man kan trække sin livline op. Der er markeret 6 punkter i træet (3 i hver side) som man kaster efter. Man scorer point hvis man ramme rigtigt. Jo højere oppe jo flere point. Man kan kun score én gang i hver side af træet

Person redning

En person er kommet til skade oppe i træet og skal reddes ned. Selv om der er tid på gælder det også om at kunne yde god førstehjælp til den tilskadekomne.

Arbejdsklatring

I arbejdesklatring gælder det om for klatreren, at komme rundt til 5 poster i træet så hurtigt og sikkert som muligt. Ved hver post skal de udføres en handling, som svarer til at man skulle udføre reelt arbejde. Dette kan f.eks. være at kaste nogle grenstykker ned og ramme præcist i en spand, at balancere ovenpå en gren uden at overføre sin vægt til grenen og lignende.

Vurderet 5 / 5 stjerner på Facebook og over 650 likes​

Dansk Træplejeforening - Absalonsvej 3, 2990 Nivå