DM i træklatring

DM 2024

DM 2024 afholdes d. 3-5 maj i Skanderborg på festivalpladsen

Vi glæder os til endnu et spændende DM.

Tilmeldings og betalingsfristen er d. 1 april 2024.

Send en mail til dmtraklatring@gmail.com for at tilmelde dig.

Dansk Træplejeforening har nu siden 1996 afholdt de officielle Danmarksmesterskaber i træklatring.
DM afvikles over fem discipliner:

Ascent Event

Du har her 3 valgmuligheder, hvordan du vil komme op i træet. Ved SRT, SRS eller Footlock.

I denne disciplin testes deltagerens evne til effektivt og sikkert, at få adgang til trætoppen ved hjælp af sit eget sikkerhedssystem. Deltageren bliver bedømt på, at effektivt kunne koble sig på
adgangsrebet, klatring på adgangsrebet, og skifte fra adgangsreb til nedfirningsrebet. Selve nedfirningen er ikke en del af denne disciplin. Man tjener point for hurtighed og sikkerhed.
Tre tider bliver målt: Montering af sit adgangsudstyr til rebet, klatring på reb til klokken, og skift fra adgangssystem til nedfirningssystem.

Ved Footlock klatres på rebet ved at låse det med fødderne. En meget hård og krævende disciplin som foregår på tid. Verdens hurtigste foot-locker med 1 m/sek. 16 meter op!!!

Hurtigklatring

Hurtigklatring tester deltagerens evne til hurtigt og effektivt, at kunne klatre op ad en forudbestemt rute i træet. Ruten er ca 18 høj, og deltageren bliver i denne disciplin sikret fra jorden. Det foregår på tid, og den der er hurtigst oppe og slå på klokken vinder.

Disciplinen er ikke helt retvisende for hvordan vi klatrer arbejdsmæssigt, hvor der lægges stor vægt på sikkerhed og kontrolleret klatring. Men nyd hvor hurtige de er! It´s all about finding your inner monkey.

Kasteline

Kasteline disciplinen er på tid, og tester deltagerens evne til at placere kasteline og/eller et reb i træet. Deltagerne forsøger at få bedst mulige placering i 2 ud af 8 mål. Man har alle de forsøg, man kan nå indenfor 6 minutter, og man kan højest få point for et mål på hver side af træet. Det ser måske nemt ud, men det er det ikke.

Redning

I denne disciplin skal deltageren hurtigt kunne klatre op til den nødstedte klatrer og sikkert fire ham til jorden. Deltageren skal inden klatringen påbegyndes lave en hurtig risikobedømmelse af situationen, og sikre sig, at redningen ikke forværrer situationen. Den nødstedte klatrer (dummy) skal fires ned så sikkert og hurtigt som muligt.

Deltageren og hans/hendes makker (en af dommerne) skal sikre ulykkesstedet samt sørge for at alle relevante sikkerhedshensyn overholdes samt at den lokale redningstjeneste tilkaldes. Disciplinen er særligt vigtig i vores branche, da vi ikke kan være sikre på, at almindelige redningstjenester kan lave en redning i højden.

Arbejdsklatring

Arbejdsklatrings disciplinen tester deltagerens evner til at bevæge sig rundt i trækronen ved hjælp af sele og reb. Deltageren starter oppe i træet og skal derfra rundt til 5 forskellige stationer, og udfører en bestemt opgave ved hver station. Der er en klokke ved hver station, og deltageren skal slå på klokken inden han/hun bevæger sig videre. Deltageren får point for at udføre opgaven ved stationen og derefter slå på klokken med håndsav, stangsav eller hånden.

Man kan optjene ekstra point for sikkerhed, kontrol, balance og kreativitet. På samme måde kan man miste pint for usikker eller ukontrolleret klatring. Denne disciplin er for mange den vigtigste i konkurrencen. Den viser fint hvordan vi arbejder i træerne, og det er også i denne disciplin finalen skal afgøres.