ETW Eksamen

Der er åben adgang til eksamen for de der er i besiddelse af de faglige evner der kræves for at kunne udføre det ovennævnte arbejde. ETW certificeringen bliver afholdt af Dansk Træplejeforening, og varer 1 dag, og bliver ofte afholdt på Skovskolen i Nordsjælland. Man starter kl. 7.30, og hvis der er i omegnen af 12 kandidater, er man færdig ca. kl. 17.00. Forplejning er til rådighed igennem dagen.

Eksamen består af tre dele; en skriftlig, en mundtlig og en praktisk. Den praktiske del består af arbejde i trækronen. Dette skal udføres med en godkendt klatreteknik og efterfølges af mundtlige spørgsmål, som vedrører de praktiske dele af prøven. Eksamen i Danmark vil foregå på dansk, og være målrettet danske forhold, planter og træplejetraditioner. Til plante ID prøve samt den skriftlige prøve er der 1 censor til stede, som overvåger. Til resten vil, der til hver kandidat være tilknyttet 2 censorer.

Eksamensdagen består af:

•     En skriftlig prøve
  •     En Plante ID prøve
  •     En eksamen i træbiologi
  •     En simulering 1 og 2, som kan veksle mellem 6 forskellige emner (emner findes i kompendiet på EAC´s hjemmeside
  •     En klatre eller liftprøve

Du har 3 forsøg til at fuldføre ETW certificeringen inden for 3 år. Dvs. hvis du går op, men ikke består alle prøverne, men f.eks. de 2 af dem, så er de emner/prøver bestået. Næste år kan du så gå op igen, og gøre et forsøg med resten. Måske du består resten der, men gør du ikke det, så har du ét forsøg mere året efter til at få det sidste i hus, ellers skal du starte forfra igen.

Steen Kristensen fra Dansk Træplejeforening har ind imellem, hvis efterspørgslen har været der, tilbudt vejledning/undervisning til kommende ETW kandidater om emnet og indholdet.

Vi gør opmærksom på, der skal arbejdes for at blive ETW certificeret, og at det anbefales at have erhvervsmæssig erfaring i branchen inden man går op til denne eksamen.