Dansk Træplejeforening (DTF), er en interesseforening for fagfolk, der arbejder med planlægning, produktion, plantning og pleje af bytræer.
Vidste du at...

DTF Prisen 2016: Sofia Osmani

DTF PRISEN 2016:  SOFIA OSMANI

Dansk Træplejeforening vil med Bytræprisen gerne ’highlighte’ særlige indsatser på bytræområdet – indsatser eller projekter, der falder i tråd med DTF’s målsætninger - og som kan inspirere og bidrage til udbredelse af viden om træernes værdi i bymiljøet.

Det er i år 8. gang Bytræprisen uddeles, og vi har i år gerne villet fokusere på en allétræplantning i et intenst byområde, hvor træerne virkelig gør en forskel.

Vi har i bestyrelsen modtaget flere forslag til prismodtagere, men er ret hurtigt blevet enige om et projekt, hvor træerne har afgørende betydning i bybilledet. I dette tilfælde er der tale om platantræer, og så er der allerede mange, der aner hvor vi skal hen: nemlig til Kongens Lyngby.

Lyngby var den første kommune i landet, der satsede på Platanus acerifolia som bytræ, og på et meget centralt sted i byen har platantræerne siden 1960-erne virkelig vist deres kvaliteter, og levet op til planlæggernes og beslutningstagernes forventninger:

Lyngby Hovedgade, fremstår i vækstsæsonen med en meget frodig, ja næsten skovagtig karakter, hvor kronerne mødes over den intense biltrafik. De karakterskabende plataner er fuldkronede og indrammer med overdådig frodighed det relativt smalle vejprofil. Under løvtaget oplever fodgængeren kølende skygge i sommervarmen, men også i vinterhalvåret er det er tydeligt, at træernes æstetiske kvaliteter har afgørende betydning for opholdet i det urbane rum.

Projektet ’Lyngby Hovedgade’, som det fremstår i dag, er resultatet af en målrettet planlægning, hvor træernes behov for plads til rodudvikling i et egnet vækstmedie er tilgodeset… men også over jorden er træernes udvikling prioriteret: På trods af tilbagevendende opfordringer til kraftig beskæring, har forvaltningen stået fast og bevaret træernes frodighed, og derfor har alléplantningen og byrummet den æstetisk høje kvalitet som det fremstår med i dag.

Hvem kan vi så takke for det gode og inspirerende bytræeksempel: ’Lyngby Hovedgade’ ?  - Dygtige planlæggere og forvaltere med faglig viden burde være en selvfølge (..og det ikke uden grund at stadsgartner S.A.Hansen i sin tid blev kaldt ’Platan Hansen’), men ikke mindst er det jo beslutningstagerne, der prioriterer det grønne som borgerne skal takke… det er mig derfor en stor glæde at overrække Bytræprisen 2016 til borgmester i Lyngby-Taarbæk Kommune: Sofia Osmani.

Tillykke og tak fordi du er med til at prioritere træerne i Lyngby-Taarbæk. - Jeg har ladet mig fortælle, at forvaltningen netop har fået godkendt en ny Strategi for bytræbestanden i kommunen… Held og lykke med det.

Karsten Klintø
Stadsgartner, cand. hort. arch.

Næstformand i DTF Karsten Klintø overrækker Bytræprisen 2016 til borgmester Sofia Osmani

Sensommerfoto af Lyngby Hovedgade

Sponsorere